Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Vig Skole logo
Mobil menu

Specialrækken i Vig

 

Specialrækken i Vig

Special klasserækken i Vig, er Odsherreds Kommunes special undervisningstilbud, til børn og unge med generelle indlæringsvanskeligheder.

Vi modtager derfor elever fra alle folkeskoler i Odsherred , samt elever der visiteres direkte fra børnehave eller fra andre kommuner.

For alle eleverne i special klasserækken gælder, at de skal visiteres. Visiteringen foregår i et samarbejde mellem hjemmet, PPR, inklusionsvejleder samt Visitationsudvalg. Der er ca. 45 elever i special klasserækken, og de enkelte klasser består af 6 – 15 elever. Disse er fordelt i 4 grupper der går fra 0-10 klasse. 

Vores fysiske ramme udgøres i noget af blok E på Vig skole. Hver klasse har sit eget lokale. Derudover har vi faglokaler og en stor aula, som er nyindrettet til både undervisning og sociale aktiviteter. Udendørsarealerne deler vi med grundskole og SFO/juniorklub. Og vi har tilgang til både bålplads hos børnehaven, græsarealer og legeplads.

Eleverne

Vores elever har det væsentlige til fælles, at de vil have rigtig svært ved at indfri de læringsmæssige krav og forventninger der er i den almindelige folkeskole. Årsagerne dertil er både mangeartede og individuelle. Fælles er at elevernes vanskeligheder kommer til udtryk som kognitive, sproglige, motoriske, adfærdsmæssige – og/eller emotionelle begrænsninger eller forstyrrelser. 

Vores elever har ofte flere af følgende karakteristika:

  • De har svært ved at lære at læse, skrive og regne
  • De har svært ved at huske det de har lært
  • De har svært ved at forstå årsagssammenhænge
  • De har et reduceret abstraktions niveau
  • De har svært ved at koncentrere sig
  • De har svært ved at engagere sig, eller gør det kun i kendte situationer
  • De er impulsive, og har svært ved at overskue sammenhænge
  • De har brug for undervisning og træning i sociale normer
  • De har brug for tydelige regler
  • De har svært ved at omstille sig, og har brug for forudsigelighed og struktur
  • De kan være angste og urolige med reduceret selvtillid og selvværd
  • De har oplevet svigt og mobning
  • De har mislykkede skoleforsøg bag sig
  • De har brug for tid, hjælp og meget ekstra støtte

Undervisning og specialpædagogik

I den daglige undervisning, og i de specialpædagogiske aktiviteter, vægter vi samspillet mellem elevens faglige, sociale og personlige udvikling. Vi arbejder ud fra en anerkendende pædagogik, med særligt fokus på det relationelle, som forudsætning for læring. Vi forsøger at skabe og opbygge positive sociale relationer, i forventning om at dette påvirker den enkelte elevs trivsel og lyst til at lære. Vi er optaget af potentialer og styrkesider hos den enkelte elev. Vores udsyn er multisystemisk, hvilket bidrager til nuancer i forståelsen af vores elevers udfordringer.

I special klasserækken underviser vi i alle folkeskolens fag og fagområder, som tilrettelægges under særlig hensyntagen, til den enkelte elevs læringsforudsætninger og potentiale. Med henvisning til den nye folkeskolereform har alle klasser derfor understøttende undervisning på skemaet. Vi underviser med særlige undervisningsmaterialer og tekniske hjælpemidler, fx har alle elever en Tablet, og klasseværelserne er udstyret med smartboard.

Motion er på skemaet alle ugens dage. I år har vi valgt at den daglige motion udgøres af en gå - eller løbetur hver dag af ca.20 min. varighed.  Alle grupper går derudover til svømning en gang ugentligt, og alle grupper har idræt 2 lektioner ugentligt. I dansk og matematik på mellemtrinnet inddrages der ofte både bevægelse og udeliv. Vi prioriterer at komme på ture og udflugter ud af huset og har egen bus.

I overbygningen arbejder man fx periodevis tværfagligt med fagene geografi, biologi og fysik. Her henlægger man undervisningen til lokalmiljø og natur. I de sammenhænge arbejdes der samtidig med teambuilding og coorperative learning. Så social træning og faglig læring går hånd i hånd. Overbygningen har også linjefag.  De hedder i år; sprog- og litteraturlinjen, erhvervslinjen, og kunst- og kreativlinjen.

I specialafdelingen har vi en læsevejleder, der varetager læse- og matematiktest på alle niveauer. Dette fremgår på vores konference planer som fremlægges i efteråret til alle forældre på et konference møde.

Projekter og forskning

Vores indskolingsklasse har indgået et samarbejde med Odsherred naturskole, hvor der er en naturvejleder tilknyttet alle grupperne. I praksis betyurder det, at eleverne er ude i naturen året rundt. Det projekt har skabt sammenhæng mellem fagene dansk, matematik, natur/teknik mv. Eleverne får nogle fantastiske naturopleverser og et indgående kendskab til mange dyr.

Samarbejde og kontaktlærer

Samarbejdet omkring den enkelte elev er vigtigt. Vi prioriterer derfor samarbejdet mellem skole og forældre, samt øvrige nøglepersoner omkring eleven, meget højt.
Kontaktlæreren er tovholder på al kontakt mellem skole og hjem, og vil derfor altid informere og holde kontakt via AULA, samt telefonisk når det er nødvendigt. Derudover indkalder kontaktlæreren til skole-hjemsamtaler samt skolekonferencer. Nogen gange kan der være behov for netværksmøder hvor psykolog, sagsbehandler, støtteperson eller øvrige deltager.

Inklusion

Når man er elev i special klasserækken, skal der hvert år tages stilling til, om undervisningstilbuddet er det rigtige. Det gør man formelt på den årlige skole konference. Forud for konferencen, vil kontaktlæreren have udarbejdet en konference plan, som beskriver elevens faglige, personlige og sociale udvikling. I nogle tilfælde vil eleven have udviklet sig i et omfang, så man kan drøfte om eleven kan profitere af at blive inkluderet i den almindelige folkeskole. I andre sammenhænge kan det give mening, at lave et samarbejde på tværs, hvor eleven fx stadig går i specialklasserækken, men indgår i normalundervisningen i udvalgte lektioner. I løbet af året samarbejder vi løbende med Odsherreds PPR, som bistår med faglig sparring og supervision i forhold til enkelt elever og i klasserne.

SFO/juniorklub

På Vig skole har vi et fælles SFO og klub tilbud, så eleverne fra special klasserækken deler fritid med elever fra grundskolen.

Praktik

I de sidste skoleår finder vi det vigtigt, at eleverne får prøvet sig selv af på arbejdsmarkedet. Vi vægter derfor, at eleverne kommer i praktik så meget som muligt. Praktikforløbene bidrager dels til, at den enkelte elev får viden og erfaring fra praksisfeltet, og er samtidig afklarende i forhold til senere uddannelses- og jobmuligheder. I samarbejde med vores UU-vejleder forsøger vi at finde lokale praktikpladser. Vi håber samtidig at skabe forbindelser, som kan bruges når eleverne skal have et job efter endt skolegang.

Kontakt til special klasserækken

Al kontakt til Special klasserækken foretages til Vig skoles hovedtelefonnummer 59 66 69 40 eller direkte til afdelingsleder Yvonne Birkedal på mail yvbir@odsherred.dk